Nachfolger HY5 TT 2020 - ensivaikutelma

*kaupallinen yhteistyö, istuin saatu*

Aina välillä (tai aika useinkin) kysellään miten turvaistuinasiat hoidetaan reissussa? Voiko paikallisiin istuimiin luottaa ja onko istuimen kuljetus ruumassa turvallista? Entäpä jos on tarve liikkua kohteessa taksilla? Mihin istuin laitetaan aktiviteettien ajaksi?

Valitettavasti turvallista, helposti asennettavaa ja kainalossa kulkevaa istuinta ei ole ollut tarjolla. Jostain on pitänyt tinkiä. Vuosi sitten lanseerattu Nachfolger HY5 pääsee kuitenkin hyvin lähelle täydellistä. Se kulkee kompaktisti esim. rattaiden alakorissa, se on helppo asentaa ja aina turvallisesti selkä menosuuntaan. Varmasti turvallisempi kuin autovuokraamoiden kasvot menosuuntaan asennetut tai jo käsiin hajoavat turvaistuimet ja helpompi kuljettaa mukana kuin tavanomaiset istuimet.

Nachfolger HY5 on siis ilmatäytteinen, turvavyökiinnitteinen (TopTether valinnainen) vain selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin 18kg painorajalla.

5kg painavasta kassista kuoriutuu ilmatäytteinen, täysikokoinen turvaistuin

Mittoja

Mitat kassiin pakattuna (suluissa valmistajan ilmoittamat):

  • Leveys: 45cm (45cm)
  • Korkeus: 32cm (34cm)
  • Syvyys: 23cm (20cm)
  • Paino: istuin 4,9kg + suoja 0,5kg + pumppu 0,5kg (4,9kg) 
Finnairin mitat käsimatkatavaroille: 56 cm x 45 cm x 25 cm. Istuin mahtuu siis helposti myös käsimatkatavaroihin, jolloin ei ole pelkoa siitä, että istuin jäisi saapumatta kohteeseen. 

Istuimen ulkomitat:

  • Leveys: 44cm kauttaaltaan
  • Istuimen syvyys jaloista selkäosan kauimpaan reunaan: 72cm
  • Istuimen syvyys jaloista takaosaan penkin tasalla: 45cm

Istuimen sisämitat:

  • Istuinosasta pääntuen alareunaan, pääntuki ylhäällä 40 cm (peppu-hartia) 
  • Pääntuen/istuimen yläreunaan pääntuki ylhäällä 53cm
  • Vöiden korkeus alimmillaan 25 cm (peppu-hartia) - (4cm vähemmän kuin Minikidissä eli sopii jo selvästi aikaisemmin)
  • Vöiden korkeus ylimmillään 31 cm - (Minikidissä 40cm)
  • Vöiden etäisyys toisistaan 7 cm 
  • Haaralukon etäisyys selästä 14 cm (Minikid 12cm)
  • Leveys hartioiden kohdalla 29 cm
  • Istuinosan leveys 28 cm
  • Istuinosan pituus 23 cm (41cm jalkojen päihin asti)

Käyttöönotto

Istuimen mukana tulee akkukäyttöinen pumppu laturilla, potkusuojana toimiva suojakassi ja ohjekirja. Huom! Pumpun mukana tulee tulee kolme pientä tiivistysrengasta muovipussissa. Älä hukkaa näitä. 

Ennen kuin istuinta pääsee täyttämään, pitää istuimeen lisätä kolme AAA-paristoa. Paristot EIVÄT tule istuimen mukana.

Istuimen täyttö
Istuimen täyttö on helppoa sitten kun sen on tehnyt muutaman kerran. Ensimmäinen kerta vaatii kuitenkin ohjeisiin tutustumista. Hankaluuksia syntyy ehkä eniten siitä, että pumppuun liittyviä ohjeita löytyy kolmesta eri paikasta (pumpun omasta ohjeesta, istuimen ohjekirjan alusta ja lopusta).

Tässä pumppaus tiivistetysti:

Istuimen pohjan eri osat ja pumppu paikoillaan. (Huom! Pumpun vipu pitää lukita alas ennen pumppauksen aloittamista)
  1. Käännä istuin niin, että pohja on hyvin esillä. (Mieluiten suojan päälle, niin istuin ei likaannu)
  2. Paina pikavapautuspainiketta (B) Kun painike on auki, ilma pääsee istuimesta ulos, kun painike on kiinni ilma pysyy istuimessa. Pumppauksen aikana ja sen jälkeen painikkeen tulee siis olla kiinni (alhaalla).
  3. Kiinnitä pumppu venttiiliin (A) painamalla suutin alas. Lukitse vipu alas.
  4. Laita merkkivalo päälle painamalla valoa. (-> Punainen valo vilkkuu)
  5. Pumppaus käynnistyy painamalla pumpun merkkivaloa kolme kertaa (sininen valo).
  6. Odota
  7. Kun merkkivalo vilkkuu punaisena, tarvitsee istuin vielä lisää ilmaa
  8. Kun merkkivalo vilkkuu sinisenä, on ilmaa jo tarpeeksi, mutta pumppaamista on hyvä jatkaa vielä.
  9. Kun merkkivalo palaa jatkuvasti sinisenä on pumppaus valmis ja pumppu pysähtyy itsestään.
  10. Irroita pumppu istuimesta. Istuin on valmis.
Ongelmatilanteita:
  • Pumppu on päällä, mutta istuin ei tunnu täyttyvän
    • Tarkista, että pumpun vipu on alhaalla lukittuna
    • Tarkista, että pikavapautuspainike on pohjaan painettuna
  • Istuimen merkkivalo palaa jatkuvasti punaisena tai ei pala lainkaan
    • Vaihda paristot
  • Pumppu käynnistyy, mutta sammuu pian
    • Pumpun akku on lopussa, lataa akku
    • Pumpun akku kestää noin kolme täyttökertaa ja kannattaa siten ladata aina kun mahdollista.
Istuimen täyttyminen kestää vajaa kolme minuuttia (Testikerralla 2 min 43 sek). Pumpun ääni on melko kova, mutta onneksi täyttäminen ei kestä kovin pitkään.

Istuimen voi täyttää myös huoltoasemalla. Venttiili on sama kuin auton renkaissa.


Istuimen asennus

Istuin asennetaan auton kolmipistevyöllä. Kolmipistevyön lisäksi on hyvä käyttää TopTether-kiinnityshihnaa, joka kiinnitetään auton TopTether kiinnikkeisiin (auton takapenkin pääntuen lähettyvillä tai peräkontin puolella). TopTether kiinnityspisteestä saat lisätietoa auton ohjekirjasta. Kiinnityspiste löytyy vain uusimmista autoista. HY5 TT -mallia voi käyttää myös ilman TopTether-kiinnitystä. HY5.1 TT -mallissa TopTether on pakollinen takapenkillä. 

Kolmipistevyö pujotetaan istuimen istuinosan yli kankaiden alta ja lukitaan paikoilleen. Lopuksi TopTether-hihna kiinnitetään paikoilleen. (Kuva istuimen käyttöohjeesta)

Istuimen kokoaminen takaisin kassiin

Istuin kootaan takaisin kassiin painamalla ensin pikavapautuspainiketta, jotta ilma pääsee ulos. Sen jälkeen istuin asetetaan suojan päälle ja taitetaan kerran taakse ja kerran eteen, jolloin istuin on Z-asennossa. Lopuksi taitetaan jalat vielä istuimen alle. Suojan hihnat kiinnitetään ja kiristetään pääntuen yli ja sen jälkeen loput suojasta istuimen ympärille. Istuimen tyhjentämiseen ja kokoamiseen kuluu n. 2 minuuttia. Nachfolgerin Youtube-kanavalta löytyy pakkausvideo.
Istuin kasattuna avatun suojan päällä. Suojassa on tablettikotelo ja runsaasti säilytystilaa tavaroille.

Sopivuus lapselle

Erikseen ostettavan lisäosan avulla istuinta voi käyttää jo vastasyntyneellä. Useimmiten on kuitenkin suositeltavinta käyttää turvakaukaloa pienimmillä vauvoilla. Turvakaukalo on myös melko helppo kuljettaa mukana. 

Istuimessa on kaksi eri vyökorkeutta. Vyökorkeutta säädetään siirtämällä pujottelemalla vyöt uudelleen. Alempi vyökorkeus on melko alhaalla ja sopii jo melko pienillekin lapsille. Arviolta noin 70cm pituudesta alkaen. Mahdollisesti jopa jo hiukan aikaisemmin. Ylempi vyökorkeus alkanee sopia noin 85-90cm pituudessa. Istuimeen mahtuu noin 110-115cm pituuteen asti. Silloin kuitenkin turvavyöt tulevat jo melko paljon hartioiden alapuolelta. Istuin jää pieneksi kun 18kg painoraja ylittyy, istuimen yläreuna on lapsen korvien yläreunan tasalla tai toptether-hinan ja pään väliin ei mahdu enää kahta sormea.

Istuimen muotoilusta johtuen, lapselle jää todella runsaasti jalkatilaa. Istuin on muutenkin melko tilava. Kolmipistevyöt on helppo kiinnittää ja kiristää. Pääntuki on muhkea, liikkuu täysin vapaasti ja sen saa asetettua haluamalleen korkeudelle. 

Vasemmalla 1,5v n. 75cm, 8,5kg (alin vyöasetus). Oikealla 3,5v n. 98cm, 15kg (ylempi vyöasetus). Kuvassa näkyy myös kasvunvara Toptether-hihnaan.

Istuimen rakenne

Istuin ilman kankaita.
Istuin koostuu muovisesta istuin- ja selkäosasta, ilmatäytteisistä sivuista ja päälle tulevasta paksuhkosta kankaasta.

Sivuilla on yhtenäinen, paksu, ilmatäytteinen kumilevy. Materiaali on samankaltaista kuin raftinglautoissa ja ilmatäytteisissä SUP-laudoissa. Sitä on vain jonkin verran muokattu turvaistuimeen sopivaksi. Levy kestää esim. autolla ajamisen levyn päältä (katso video). Lisäksi päälle tuleva kangas antaa vielä lisäsuojaa. 

Kun istuin on täynnä, se tuntuu jämäkältä, eikä oikeastaan poikkea tuntumaltaan muista istuimista. Muuten kuin keveytensä vuoksi. 

Kankaiden irrottaminen sujuu melko loogisesti irrottamalla neppareita. Nachfolgerin Youtube-kanavalta löytyy myös videot kankaiden irrottamiseen ja takaisin laittamiseen.

Hankalin kohta oli pääntuen irroittaminen istuimesta. Se onnistui pujottamalla pääntuen kiinnityshihnan pään sinisen painikkeen alta (kuva).

Pääntuen hihnan irroittaminen istuimesta.
Valmistaja ilmoittaa istuimen käyttöiäksi 5 vuotta käyttöönotosta.

Arvio

Istuin tuntuu ilmatäytteisyydestään huolimatta ihan oikealta istuimelta. Asennus on helppo ja istuimen saa melko tukevasti kiinni autoon myös ilman toptetheriä. On selvää, että markkinoilla on monin tavoin paljon parempiakin istuimia. HY5 TT ei ole päivittäin autoilevan perheen ainoa istuin, vaan tarkoitettu erikoisempiin tilanteisiin. Tilanteisiin, joissa toinen vaihtoehto on yleensä erittäin huono.
  • Takseihin ja vuokra-autoihin. 
  • Yllättäviin lähtöihin, kun tarvitaan helposti asennettavaa ja kuljetettavaa istuinta (esim. matka sairaalaan). 
  • Mukaan junamatkalle, jotta perillä pääsee turvallisesti kohteeseen. 
  • Aktiivisesti yhteiskäyttöautoja käyttävälle autottomalle perheelle.
Toki kaikissa näissä tilanteissa voi käyttää myös perinteisempiä istuimia, mutta aina se ei välttämättä ole mahdollista tavaramäärän, istuimen kiinnityksen hankaluuden tai muun sellaisen takia. Silloin lapsen voi hyvillä mielin kuljettaa HY5:ssä.

Istuin vaikuttaa oikeasti innovatiiviselta ja sen kehityksessä on tehty paljon hyviä ratkaisuja. Tärkein ominaisuus on tietysti se, että istuin asennetaan selkä menosuuntaan. Istuimesta on silti saatu kevyt, suht helposti kuljetettava ja helposti asennettava. Täyttäminen ja kasaaminen ei ole hankalaa kun siihen tulee rutiini. Pienempiä iloinaiheita on, että pumpun rikkoutuessa/ollessa tyhjä/hävitessä istuimen saa edelleen täytettyä millä vain huoltoasemalla. Istuimen mukana tulee istuinsuoja, jolloin taksi/vuokra-auto on helposti suojattu lapsen kengiltä. Ja istuinsuojassa on säilytystilan lisäksi jopa tabletti/puhelintasku, josta on varmasti iloa reissussa. Pienetkin yksityiskohdat on siis otettu huomioon.

Täydellistä istuinta ei ole kuitenkaan vielä tehty ja paranneltavaakin siis aina löytyy. Aina voisi toivoa vielä tiukempaa kiinnitystä myös ilman toptetheriä ja siten ehkä vielä parempaa turvallisuutta. Siihen tosin tarvittaisiin luultavasti taas jo alavöitä ja tukijalkaa. Ja juuri niiden puuttuminen tekee istuimen kiinnityksestä nopean ja koosta kompaktin. Ehkä ihan kaikkea ei voi saada samassa.

Istuin tuntuu myös valitettavasti vievän pituussuunnassa melko paljon tilaa. Kompaktimpi mahtuisi paremmin autoihin, varsinkin jos istuimia on kaksi tai jonkun on pakko istua etupenkillä. Toisaalta istuinta on tarkoitus käyttää erikoistilanteissa, joissa tilanteen saa luultavasti usein jotenkin ratkaistua. Ainakin niin, että istuin asennetaan etupenkille (turvatyyny pois). Sama ongelma liittyy myös istuimen lentokonekäyttöön. Sielläkään istuin ei todennäköisesti tavalliselle paikalle mahdu.

Tämän lisäksi nettisivut kaipaisivat vielä hiukan hiomista. Sivustolla on jonkin verran jo hiukan vanhentunutta tietoa. Tietoa mallien eroista ja istuimen mukana tulevista varusteista olisi myös hyvä olla tarjolla. Ilmeisesti sivut ovatkin kyllä päivittymässä. Myös istuimen ohjekirja on paikoin hieman hankalalukuinen ja vaatii vähän perehtymistä. Toki istuinkin on kovin erilainen muihin verrattuna. Ohjekirja sisältää kuitenkin tarkat ohjeet istuimen käyttöön ja kuvat ovat selkeitä.

Istuimen hinta voi myös olla liikaa jos ajatuksissa on käyttää istuinta vain yhdellä matkalla. Olisi kätevää, jos istuimen vuokraus olisi myös mahdollista.

Arvio on jaettu kahteen osaan. Seuraavassa osassa käsitellään istuimen asennusta ja käyttöä käytännössä sekä käyttöä lentokoneen matkustamossa. 

Nachfolger HY5 TT 2020 - käyttökokemuksia