Turvaistuimen käyttöönottovinkit

Ensisijaisesti tulee aina perehtyä istuimen käyttöoppaaseen. Silti turvaistuimen käyttöön liittyy paljon asioita, joita on hyvä ottaa huomioon.

Turvaistuimen asennus autoon

  • Mihin paikalle turvaistuin asennetaan? 

    • Etuistuimen taakse - Tämä on varmasti yleisin. Hyviä puolia esim. se, että yleensä etuistuinta voi siirtää sopivan verran eteen vaikeuttamatta edessä matkustajan asentoa liikaa. Lisäksi lapsi on helppo saada autoon ja ulos. Kadun varteen pysähtyen lapsi on myös jalkakäytävän/pientareen puolella. Toiselle puolelle jää vielä hyvin tilaa aikuiselle.
    • Keskipaikalle - Lapsi on turvallisesti kauimpana mahdollisesta törmäyksestä. Lapsi saa hyvät näkymät takaikkunan kautta ulos. Istuin vie ehkä vähemmän tilaa etupenkeiltä, jos se solahtaa mukavasti osittain etupenkkien väliin. Keskipenkillä ei kuitenkaan välttämättä ole isofixejä. Jalkatilassa oleva "koroke" voi myös estää asentamisen, jos tukijalkaa ei saa asettumaan oikein tai auton ohjekirja kieltää tukijalallisen istuimen asentamisen. 
    • Kuskin taakse - Jos perheessä on kaksi lasta, niin usein toinen laitetaan kuskin taakse. Tilaa voi olla hiukan vähemmän riippuen kuskin ajoasennosta. 
    • Etuistuimelle - Turvatyyny on ehdottomasti kytkettävä pois jos selkä menosuuntaan istuinta käytetään etuistuimella. Ohjeet kiinnittämiseen löytyvät istuimen käyttöohjeesta. Etuistuimella ei välttämättä ole isofix-kiinnitysmahdollisuutta. Istuinta asentaessa tulee myös huomioida, että kuljettaja näkee edelleen hyvin ulos. Turvaistuimen siirtäminen etuistuimelle säästää hyvin tilaa autossa, kun istuimia on kaksi (ja kuljettajan taakse asentaminen ehkä mahdotonta). Toinen voidaan laittaa eteen ja toinen etuistuimen taakse. Etuistuimella lapsi saa myös hyvin jalkatilaa. 
    • Kun lapsia on useita kannattaa istumajärjestystä ja istuimia miettiä uusin silmin ja kokeilla eri vaihtoehtoja liikkeessä. Lopputulosta on vaikea tietää kokeilematta. Kaikki riippuu siitä miten istuimet asettuvat juuri kyseisessä autossa.
    • Sivuturvatyynyt eivät ole ongelma lapsen paikkaa valitessa.

  • Turvaistuin kiinnitetään käyttöohjetta noudattaen

    • Mitään omia ratkaisuja ei pidä keksiä. Jos istuimen asentaminen tuntuu ongelmalliselta on parasta käydä turvaistuimia myyvässä liikkeessä tarkistamassa asennus. 
    • Tarkista aina, että molemmat isofix-kiinnikkeet ovat varmasti kiinni, turvavyö kulkee suorana ilman kierteitä, turvavyö on kireällä, turvavyöklipsit ovat kiinni, tukijalka on lukittu ja oikeassa asennossa, alavyöt kireällä. Kiinnityksen pitää tuntua tukevalta, eikä istuin saa heilua liikaa tai liukua. 

  • Istuimen kallistuskulma vaikuttaa turvallisuuteen

    • Pystympi asento on turvallisempi, mutta vauvaa ei voi vielä laittaa niin pystyyn asentoon (kaukalossa sopiva kallistus on n. 45°). Hyvä nyrkkisääntö onkin "mahdollisimman pystyssä mutta tarpeeksi kallistettuna". Turvaistuimessa suurin turvallinen kallistus on kuitenkin 30-35° (vastaa sitä, että kellon viisari olisi klo 11 kohdalla). Tätä isommilla kallistuksilla istuimen turvallisuus laskee merkittävästi. (NTF) Pystyin suositeltava kallistus taas on noin 5-15°. Kallistusta voi muuttaa pystymmäksi sitä mukaa kuin lapsi kasvaa. Joillekin istuimille myydään lisävarusteena kallistuskiiloja, joiden avulla kallistusta saa tarvittaessa enemmän, jos autossa on syvät penkit.  
    • Vinkkejä kallistuksen kasvattamiseen 
    • Kallistuksen mittaaminen onnistuu helposti puhelimella (Huom! Tarkista, että auto on tasaisella alustalla)
      • iPhone: Avaa puhelimen Mittanauha-sovellus ja sen vesivaakanäkymä. Aseta puhelimen pitkä reuna istuimen sisäpuolen selkäosaa vasten ja tarkista lukema. 
      • Android: Lataa esim. Clinometer, ja toimi kuten iPhonella. 

  • Lapsen jalkatilaan voi vaikuttaa joissakin istuimissa

    • Pienen lapsen istuin voidaan asentaa niin lähelle autonpenkin selkänojaa kuin mahdollista, jolloin autossa säästyy tilaa. Isompi lapsi (yli 2v) voi kaivata kuitenkin jo hiukan enemmän jalkatilaa. Tällöin useimmat vyökiinnitteiset turvaistuimet voidaan asentaa kauemmas selkänojasta (ihan vain asettamalla istuin aluksi kauemmaksi). Jopa 1/3 istuimesta voi olla auton penkin reunan yli (tarkista valmistajalta). Isofix-kiinnitteisissä istuimissa jalkatilaa ei saa säädettyä yhtä hyvin. Joissakin jalkatilan kasvatus onnistuu lisävarusteella. Huomaa kuitenkin, että koukussa olevat jalat on aivan normaalia. Kyseessä ei ole turvallisuusriski eikä lapsikaan koe asentoa useinkaan huonoksi (asento on luultavasti jopa mukavampi kuin roikkuvat jalat). Vasta reilusti isompi lapsi 3-6v alkaa oikeasti tarvitsemaan vähän reilummin jalkatilaa. 

  • Turvaistuimen etäisyys etuistuimesta on myös jossain määrin merkityksellinen

    • Katso ensisijaisesti istuimen käyttöohje. 
    • BeSafe ohjeistaa, että etuistuin olisi hyvä siirtää koskettamaan selkä menosuuntaan istuinta asennuksen jälkeen. Jos tämä ei onnistu, välimatkaa olisi hyvä olla vähintään 25cm.
    • Kasvot menosuuntaan istuin tulisi suositusten mukaan olla vähintään 55cm etäisyydellä etuistuimesta (pääntuen ja etuistuimen väli). Tämä on sama etäisyys, jolla istuimet testataan E-hyväksyntää varten (pää ei saa lyödä 55cm etäisyydellä olevaan tankoon).
    • Turvaistuimen etäisyys tuulilasista tulee olla vähintään 5 cm, mutta mieluummin 10 cm. Jos lapsen pää menee reunan yli, niin etäisyys lasketaan päästä. (NTF)

Lapsen kiinnitys turvaistuimeen

  • Istuimen turvavöiden tulee kulkea oikein lapsen yli. Erikokoisia lapsia ei voi lennosta vaihtaa istuimesta toiseen, säätämättä vöiden korkeutta. 
    • Lantiovyön tulee kulkea lapsen reisien päältä eikä painaa mahaa. Joissakin istuimissa voi olla mahdollista säätää lukkopesää alemmas. Jos lantiovyötä ei saa kulkemaan reisien päältä on istuin vielä liian iso.
    • Pääntuen tulee olla oikealla korkeudella. Pääntuen ja lapsen olkapään väliin saisi jäädä korkeintaan 2 cm. Tyypillisesti pääntuki jää liian ylös. Liian alhaalla se on vasta sitten jos lapsen hartiat eivät mahdu kunnolla pääntuen alle.
    • Hartiavöiden tulee kulkea mahdollisimman läheltä kaulaa ja tulla lapsen olkapään korkeudelta tai hiukan alempaa. Jos vyö tulee olkapäitä ylempää alimmalla säädöllä on turvaistuin lapselle vielä liian iso. (Vöiden sopivasta kohdasta löytyy paljon ristiriitaista tietoa eri lähteistä. Kuitenkin tavoitteena on, että vyöt tulevat mahdollisimman hyvin olkapäiden tasalta. Usein myös turvaistuimen käyttöohjeessa on maininta vöiden sopivasta korkeudesta.) (NTF)
    • Britax ohjeistaa, että selkä menosuuntaan istuimessa turvavöiden tulisi tulla aina hartioiden tasalta tai alapuolelta. Törmäyksessä lapsi liukuu jonkin verran ylöspäin istuimen selkänojaa pitkin. Tällöin on tärkeää pysäyttää tuo liike mahdollisimman ajoissa, jotta pää ei liu'u liian ylös. (Britax)
    • Joihinkin istuimiin kuuluu vauvatyyny, jota käyttämällä vyöt asettuvat paremmin pienellä lapsella. Vauvatyynyä tulee käyttää niin pitkään kun vyöt kulkevat paremmin vauvatyynyn kanssa kuin ilman.
    • Lukkopesän pehmikettä tulee käyttää aina ja sen saa poistaa vain kankaiden pesua varten. 
  • Paksut talvivaatteet vaikuttavat merkittävästi vöiden kireyteen. Vöiden pitää aina kulkea mahdollisimman läheltä kehoa ja läheltä kaulaa. Talvivaatteiden kanssa vöiden ja kehon väliin jää ilmaa ja vyöt ovat käytännössä löysät. Voit testata tämän käytännössä kiristämällä ensin vyöt kun lapsella on haalari, ottamalla sitten haalarin pois ja laittamalla lapsen uudelleen vöihin (löysäämättä tai kiristämättä välissä). Samat ohjeet koskevat kaikkia autossa matkustavia (myös aikuisia). Vaihtoehtoja talvivaatteille ovat:
    • Peitto päälle
    • Lämmin takki turvavöiden kiristyksen jälkeen päälle väärinpäin (kädet sisään)
    • Villavaatteet, fleece
    • Softshell, jos joustavaa ja littanaa. Ei isoja kupruja vaatteessa.
    • Poncho (selkäosa heitetään selkänojan yli, vyöt kiinnitetään ponchon alta)
    • Haalarin voi vetää polviin
    • Lämpötyyny hetkeksi istuimeen ennen lähtöä
    • Sisätilan lämmittimen käyttö
  • Turvavyöt kiinnitetään huolellisesti niin tiukalle, että vöiden ja lapsen väliin mahtuu korkeintaan kaksi sormea. 
    • Laita vyöt kiinni. Tarkista, että mihinkään tule kierteitä. 
    • Aseta hartiavyöt kulkemaan mahdollisimman läheltä kaulaa (pehmusteiden taitteet aina kaulaa vasten, sauma ulospäin)
    • Kiristä ensin lantiovyöt vetämällä hartiavöistä
    • Kiristä sitten hartiavyöt vetämällä turvavöiden kiristysvyöstä.
    • Tarkista kireys. Jos saat vielä nipistettyä vyötä sormien väliin, ovat vyöt liian löysällä. Kiristä tarvittaessa uudellen. 

Muuta huomioitavaa

  • Älä koskaan jätä lapsia autoon yksin.
  • Tarkista, ettei autossa ole mitään painavia tai teräviä esineitä irrallaan. Myös turvaistuinten pitää olla kiinnitetty kunnolla, vaikka lapsi ei olisi mukana. (Törmäystestivideo
  • Pidä riittävän usein tauko. Erityisesti vauva tulee ottaa kaukalosta pois tasaisin väliajoin. 
  • Ei mitään lapsen ja istuimen väliin, mitä valmistaja ei ole hyväksynyt. Eli ei esimerkiksi niskatyynyjä. 
  • Jos turvaistuin tippuu korkealta, se tulee vaihtaa. Kohtele istuinta siis varoen. 
  • Jos turvaistuin on mukana kolarissa se pitää vaihtaa (oli lapsi ollut kyydissä tai ei). Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön. 
  • Rikkoutuneet styroksit pitää yleensä vaihtaa tai korjata. Ota yhteyttä lastentarvikeliikkeeseen tai valmistajaan toimintaohjeiden saamiseksi. Useilla valmistajilla on ainakin päätuen styrokseja varaosana. 
  • Muutkin näkyvät rikkoutumiset (rispaantuneet vyöt, rikkoutunut kangas jne) voivat vaikuttaa istuimen turvallisuuteen. Tarkista valmistajalta mitä tehdä. Monesti heiltä voi saada varaosia. Älä esimerkiksi korjaa itse kangasta tai ompele uutta päällistä, myös istuimen kankaat ovat osa istuimen turvallisuutta.