Axkid One i-size

(Turvaistuin on saatu Axkidilta)

Innostuin todella paljon kuullessani uudesta istuimesta ensimmäisen kerran, vaikka tiesin siitä vain sen, että se olisi hyväksytty 125cm/23kg asti. Sellaista on nimittäin kaivattu! Moni vanhempi haluaa hankkia isofixillisen istuimen, koska asennus koetaan helpompana. Isofix-istuinten kääntöpuolena on kuitenkin ollut, että niitä voi käyttää vain n. 4-vuotiaaksi asti koska silloin vastaan on tullut joko 105cm pituusraja tai 18kg painoraja. Sellaista isofix-kiinnitteistä istuinta joka menisi sekä pituuden, että painon osalta pitkään ei ole ollut. 125cm tulee täyteen keskimäärin 7-vuotiaana ja 23kg reilun 6 vuoden iässä. Tämä tarkoittaa, että Axkid One -istuinta voi siis käyttää 2-3 vuotta pidempään kuin isofix-istuimia yleensä.

Korkeampi painoraja on saatu tekemällä istuimesta muita kevyempi. Istuin painaa vain 10kg, kun isofix-istuimet painavat tyypillisesti 15kg. Keveys on toki tehty tinkimättä turvallisuudesta. Istuimessa on käytetty enemmän EPP-materiaalia (arkikielellä kutsuisin tätä tavallista kestävämmäksi styroksiksi). Istuimen rakenteissa on käytetty autoissakin käytettävää erityisvahvaa terästä ja rungossa erityisvahvaa ja erityiskevyttä alumiinia. Ulospäin istuimesta näkyy pääosin vain tuota EPP-materiaalia (ja toki jonkin verran muovia).

Kuva: Axkid

Istuimen kallistusta säädetään ruuvista lapsen jalkojen alta. Kallistusta pitäisi valmistajan mukaan saada säädettyä portaattomasti 20-40 astetta. Testiautossani sain 28-46. Istuimeen saa siis todella hyvin kallistusta. Isompi ongelma voikin olla saada istuin tarpeeksi pystyyn ja viemään vähemmän tilaa. Säätö ruuvilla ei onnistu ihan käden käänteessä pystystä kallistetuksi, mutta en itse koe tämän olevan kuitenkaan kovinkaan iso ongelma. Sopivan kallistuskulman valitsemisessa auttaa istuimen alareunasta löytyvä kallistuksensäätöindikaattori. Pienimmille enemmän kallistusta ja isoimmille istuin pystympään.

Erikoisuuksia istuimessa riittää ja yksi sellainen on vielä patentoimista odottava "kelkka". Istuin on siis ikään kuin kelkkana kiskojen päällä ja istuinta on helppo siirtää eteen tai taakse istuimen takana olevasta kahvasta. Tällä tavoin voi säätää helposti ja portaattomasti  lapsen jalkatilaa tarpeen mukaan. Axkid on kuitenkin ajatellut, että tämä auttaa myös lapsen asettamisessa istuimeen. Istuimen voi vetää ensin ääritaakse, asettaa sitten lapsen istuimeen kun on hyvin tilaa ja sen jälkeen säätää jalkatila sopivaksi. Tässä on tosin se haaste, ettei autossa välttämättä aina ole ylimäärin tilaa. Tai sitten pitäisi siirtää ensin etupenkki eteen pois tieltä, mutta siitä olisi ehkä vähän liikaa vaivaa. Tämänkin toimivuus käytännössä jää siis vielä nähtäväksi. Testiautossa ei ollut liiemmin tilaa.

Indikaattorit kallistuksen ja jalkatilan säädöille lapsen koon mukaan

Istuimeen oli kuitenkin kehitelty muutakin uutta. Säädettävä tukikaari mahdollistaa istuimen sopivuuden hyvin erilaisiin autoihin. Toisaalta joustavan tukikaaren avulla istuimen voi suorastaan heittää kiinni autoon. Asennuksesta onkin tehty mahdollisimman helppo. (1) Tukijalka auki, (2) kiinni tukikaaresta ja istuimen takaa, (3) kiinnitys isofixeihin, (4) tukikaaren kiristys ja (5) tukijalan säätö oikean pituiseksi. Lopuksi vielä ASIP-sivutörmöyssuoja paikoilleen (6), jos ei olisi jo.

Axkid lupaa, että istuimen asennus onnistuu helposti ja nopeasti. Aikaa pitäisi mennä vain noin 30s. Ensimmäinen testiasennukseni kesti aika tarkalleen tuon 30 sekuntia (pl. ASIP-kiinnitys). Mainittakoon kuitenkin, että oviaukko oli hankalan pieni, mikä hankaloitti asennusta. :D Treenaamalla voisi saada nopeammankin asennuksen. Tykkään siitä, että istuin on melko kevyt ja siitä saa hyvän otteen kun sen siirtää autoon. Tukikaaren säätökin tuntuu toimivan hyvin. Istuimessa on vieläpä tarrat auttamassa ensimmäisellä kerralla läpi kaikkien vaiheiden.

""


Testasin istuimen asennusta Mercedes Benz A-sarjan autoon, joka on pienehkö auto. Noin 180cm pitkä kuski mahtui hyvin ajamaan kun istuin oli asennettu pystyyn ilman jalkatilaa. Etupenkin ja istuimen väliin jäi vielä noin kämmenen paksuinen rako, joten jalkatilaakin olisi hieman saanut vielä lisättyä. Istuin ei ole välttämättä markkinoiden vähiten tilaa vievä, mutta mahtuu kuitenkin hyvin kohtuulliseen tilaan.

""
Mercedes Benz A-sarja - Kallistus 28-46 astetta. Viimeisessä kuvassa mukava jalkatila.

Istuimesta on kaksi eri mallia. Axkid One ja Axkid One+. Axkid One+ on hyväksytty jo vastasyntyneestä eli 40-125cm/23kg. Saamani malli on kuitenkin tavallinen Axkid One, joka on hyväksytty 61-125cm/23kg. Suomeenkin tulee ainakin aluksi myyntiin vain Axkid One. En osaa sanoa olisiko One+ oikeasti hyvä käytettäväksi jo vastasyntyneestä. En tiedä miten pieni vauva asettuisi, sillä +-mallissa on lisänä vain jonkinlainen tyyny. Toisaalta kallistusta saisi varmasti riittävästi. Usein on kuitenkin paras aloittaa aina kaukalolla. Pehmustetyynyn avulla istuin saattaisi kuitenkin tarvittaessa sopia jo hieman aikaisemmin eli n. 4-6kk iässä, jos kaukalosta pitäisi jostain syystä luopua jo silloin. Istuimessa on iso styrox-pienennin jota käytetään 61-100cm ja otetaan sen jälkeen pois, jolloin istuimeen tulee taas lisää tilaa. Pienennin on kauttaaltaan noin 2,5cm paksu eli pienentää kyllä ihan kivasti. Pienentimen kanssa peppu-hartiamitan mittaaminen ei ole oikein luotettavaa, joten en osaa arvioida miten hyvin istuin sopisi jo 61cm pitkälle. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että vyöt tulisivat hieman alempaa kuin Modukidissä ja Minikidissä, jolloin voisi hyvin olla, että istuin mahdollisesti sopisi n. 65-70cm pituudessa. Tämä jää nähtäväksi kun tulee enemmän kokemuksia. Kokeilemani 82cm pitkä lapsi on lyhytselkäinen ja hänellä pääntuki oli kuitenkin vielä alimmillaan.

""
1) Pienennin, pääntuki alimpana 2) Pienennin, pääntuki ylimpänä 3) Ilman pienennintä, pääntuki ylimpänä

Molemmat lapseni (4v ja 2v) tuntuivat istuvan hyvin istuimessa. 4-vuotias kokeili istuinta myös styrox-pienentimen kanssa vaikka onkin jo n. 103cm. Lapsi mahtui hyvin istuimeen vielä pienentimen kanssa, mutta toisella kokeilukerralla valitti lukon painavan reisiin, joten pienennin on hänen kohdallaan aika ottaa pois. Pienentimen ja pääntuen väliin jää aikamoinen kuoppa. Selvästi isompi kuin Minikidin vastaava kuoppa. Lapsi ei kuitenkaan huomannut kuoppaa lainkaan. Kunhan pääsemme reissuun, saamme tarkempia kokemuksia. Ilman pienennintä istuin on todella tilava. Pituusuunnassa tilaa on saman verran kuin Minikid 2:ssa. Leveyssuunnassa ehkä jopa sentin enemmän. Istuimeen mahtuu siis varmasi hyvin 125cm/23kg asti. Istuimen pääntuki ja vyökorkeus säätyy istuimen takana olevasta kahvasta. Axkidin automaattista pääntukea ei siis ole tässä mukana. Toisaalta pääntuen säätö on niin helppo, että sen voi silti vaikka joka kerta säätää sopivaksi. Pääntuessa on harmaat merkit, joiden avulla pääntuki on helppo säätää oikealle korkeudelle niin, että merkit ovat silmien tasalla. Vöiden löysäämispainike oli itseltäni ensin hieman hukassa. Se löytyy istuimen oikean reunan alaosasta melko alhaalta. Paikka on tosiaan vaikea löytää ja ainakin aluksi jotenkin vähän hankala käyttää. Saa nähdä miten käyttö sujuu varsinaisessa käytössä. Vöiden kiristäminen on hyvin jähmeää omassa mallissani, mutta toivon sen olevan joko alkukankeutta tai sitä, että itselläni on joku maanantaikappale vöiden osalta.

""
1) 2v, 82cm, 10kg, pienennin 2) 4,5v, 103cm, 17kg, pienennin 3) ilman pienennintä

Saatavuus ja värit

Värejä on neljä: Tile Melange (punainen), Brick Melange (valkoinen), Granite Melange (harmaa) ja Tar (musta)

Istuin julkaistiin tänään 10.6. Istuin tulee ensin myyntiin Saksassa ja Puolassa. Sen jälkeen oletettavasti heinä-elokuun vaihteessa myös Suomessa. Axkid One -mallin hinta tulee olemaan 699€ (Tar) ja 749€ (meleeratut värit). Istuimissa ei ole muuta eroa kuin, että meleeratut värit ovat Premium-värejä.

Hinta kuulosti ensin vähän kovalta. Toisaalta on ymmärrettävää, että täysin uudenlaisen istuimen kehitys maksaa. Sitten taas jos ajattelee, että tähän asti moni on hankkinut ensin isofixillisen istuimen niin pitkäksi aikaa kuin mahtuu ja sitten turvavyökiinnitteisen, niin sekin maksaa helposti vähintään 500€, mutta jopa lähemmäs 1000€ ja Axkid Onen kohdalla pääsee nauttimaan alavyöttömyydestä, helposta asennuksesta ja helposta kallistuksen säädöstä loppuun asti. Jalkatilaakin saa aina ihan niin paljon kuin vain autoon mahtuu.

""
Värit: Tile Melange, Brick Melange, Granite Melange ja Tar (Kuva: Axkid)

Kankaiden irrotus

Kankaat voi pestä 30 asteessa.

HUOM! Istuimen takana olevaa verkkokangasta EI voi irroittaa! Myöskään vöitä ei voi irrottaa.

0. Poista pienennin (pienentimen kankaat on helppo irrottaa avaamalla vetoketjut)
1. Aloita kankaiden irrotus, poistamalla "levyt" sivukahvojen alta. 
2. Irrota tarranauhat ja jatka irrottamista edeten istuimen alaosaan.
3. Irrota alaosan napit
4. Avaa istuimen selkäosan vetkotjut
5. Vedä päällinen varovasti pääntuen yli
6. Tarvittaessa: Irrota pääntuen kangas avaamalla vetoketjut pääntuen alta
7. Tarvittaessa: Irrota vyöpehmusteet

Mahdollisesti vaippa/pissavahingon kohdalla saattaa selvitä pelkän pienentimen kankaan pesulla. 


Mitat

Ulkomittoja:
  • Leveys: 44cm
    • ASIP-tyyny 6,5cm lisää oven puolelle
  • Istuimen syvyys 61cm
  • Tukijalka pisimmillään 52 cm
  • Tukijalka lyhimmillään 26 cm
Sisämittoja:
  • Istuinosasta pääntuen alareunaan, pääntuki ylhäällä 43 cm (peppu-hartia) 
  • Vöiden korkeus alimmillaan n. 26cm (peppu-hartia)
  • Vöiden korkeus ylimmillään 40 cm
  • Vöiden etäisyys toisistaan 5 cm
  • Haaralukon etäisyys selästä 12-13 cm (pienentimen kanssa), 14-15 cm (ilman pienennintä)
  • Leveys hartioiden kohdalla 32-33cm
  • Istuinosan leveys 27 cm (pienentimen kanssa), 30cm (ilman pienennintä)
  • Istuinosan pituus 22 cm (pienentimen kanssa), 28cm (ilman pienennintä)

Yhteenveto

Istuimessa on paljon uutta ja erilaista, mikä toki kiehtoo tällaista turvaistuinnörttiä. Ominaisuuksien tarpeellisuus ja käytännön toimivuus selvinnee kun istuin pääsee käytännön testiin. Sitä ennen kuitenkin ensimmäiset plussat ja miinukset:

+ Isofix-istuin, joka menee oikeasti pitkään
+ Keveys (10kg)
+ Kahvat istuimen joka puolella (sivukahvat, kiskokahva ja etukaari) helpottavat istuimen kantamista. Toisaalta lapsi voi käyttää sivukahvoja apuna istuimeen kiivetessä.
+ Helppo asennus
+ Säädettävä etukaari
+ Hyvä ja säädettävä jalkatila
+ Laaja kallistusskaala 
+ Ainakin omille lapsilleni sopiva istuinosa
+ Istuimen vieressä on mukava istua autossa, ei mitään reisiä painavia nippeleitä. 
+ Kankaat melko helppo irrottaa ja pienten vahinkojen kanssa saattaa selvitä pelkän pienentimen tai vyöpehmusteiden pesulla

- Vyöt ovat ainakin tässä minun kappaleessani olleet alkuun vaikeat kiristää
- Vöiden löysäyspainike hankala löytää
- Pienentimen irroittaminen ja laitto takaisin on vähän hankalaa, sillä vyölukon reikä on todella ahdas. (Onneksi tätä ei tarvitse usein tehdä)
- Miten istuimen EPP-ulkopinta (styroxmainen materiaali) kestää käytössä? Toisaalta istuinta ei saisi kolhia, joten nyt ainakin kolhut näkyisivät selkeästi.

Käyttökokemus kesän käytön jälkeen

Etualalla Axkid One isolla jalkatilalla. Istumassa 4,5v, 103cm, 17kg. Taustalla Axkid Minikid.

Käytimme istuinta aktiivisesti kesän ajan vuokralla olleessa Skoda Octaviassa. Lisäksi kokeilin asentaa istuinta myös muutamaan muuhun autoon ja pari vauvaa kokeili istuinta myös. 

+ Asentaminen on helppoa! Erityisesti jos autossa on pinnassa olevat isofixit tai isofix-ohjurit saa istuimen heittämällä kiinni ja aikaa menee alle puoli minuuttia. Syvemmällä ja näkymättömissä oleviin isofixeihin tähtääminen hankalampaa, mutta ei vaikeampaa kuin minkään muunkaan isofix-istuimen kiinnittäminen. Istuimen sai myös asennettua tiukasti kaikkiin kokeilemiini autoihin, koska tukikaari on täysin säädettävä. 
+ Jalkatilaa saa todella hyvin ja sitä on helppo säätää myös lennosta jos vaikka ajoittain edessä tarvitaan enemmän tilaa. 
+ Kallistuksen säätö on helppoa 
+ Istuin sopii muotoilultaan myös etupenkille (vaatii toki sen, että etupenkillä ja on isofixit ja turvatyyny kytketään pois). Ei siis peitä liikaa kuljettajan näkökenttää.
+ Istuin on todella tilava. Vielä tilavampi kuin esim. Minikid. Istuimeen siis varmasti mahtuu ainakin 125cm asti. Istuinta voi siis todellakin käyttää siihen asti kunnes 23kg painoraja tulee täyteen. 

Axkid One etupenkille asennettuna

Vöiden kiristäminen ei lopulta tuntunut erityisen hankalalta. Kiristäminen on kuitenkin ehkä hieman hankalampaa pienentimen kanssa. Käytimme istuinta enimmäkseen 4-vuotiaalle ilman pienennintä. 

Pienennin pienentää istuinta kyllä reilusti, mutta vaikuttaa siltä, että istuin alkaa silti sopia vasta n. 75-80cm pituudessa. Tämä on harmi, sillä olisi toki mukavaa ottaa istuin käyttöön heti kun lapsi osaa istua. Silloin kuitenkin lapsi on yleensä vielä liian lyhyt. Axkid One + -malli, joka menee jo vastasyntyneestä sopisi varmasti jo aikaisemmin, mutta on taas vähän kalliimpi eikä saatavilla Suomesta. 

2v, 83cm, 10kg. Pääntuki alimmillaan.

Joku epäili, että istuimen metallikehikko saattaisi kuumentua auringossa polttavaksi. Näin ei kuitenkaan käynyt vaikka auto seisoi useamman kerran pitkään auringonpaahteessa ja aina kokeilin, josko jotain tuntuisi. 

Omassa mallikappaleessani oli lisäksi vielä pieniä vikoja, jotka ovat kuitenkin jo myyntiin tuleviin malleihin korjattu (esim. sivutörmäyssuojan liimaus petti, mutta sain ohjeet korjaukseen).

Olemme olleet istuimeen tyytyväisiä. Samoin 4v tykkäsi siitä ja nimesi sen lempparikseen kesän istuinkokeiluiden jälkeen (Axkid One, Axkid Minikid, Klippan Century). Pienemmällä lapsella tykkäsin vähän enemmän Minikidistä. Toisaalta taas meidän tapauksessa kun istuimia asennetaan jatkuvasti uudestaan, oli Axkid One kyllä ihanan vaivaton. Istuimen suurin plussa on siis ehdottomasti tuo asennuksen helppous yhdistettynä pitkäikäisyyteen.