Liikenneturvan uudet suositukset

Liikenneturva tiukensi turvaistuinsuosituksiaan helmikuun alussa. Suositusten muuttumista oli odotettu ja toivottu jo pitkään, sillä esim. Ruotsissa ja Norjassa on jo pitkään suositeltu, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi. Nyt suomalaiset suositukset saatiin päivitettyä samalle tasolle. 

Uudet suositukset aiheuttivat hämmentävän paljon keskustelua eri palstoilla, vaikka muutos oli lopulta hyvin pieni. Ehkäpä tämä kertoo siitä etteivät vanhat suosituksetkaan olleet kovin hyvin tiedossa ja toisaalta siitä Liikenneturvan asettamia suosituksia arvostetaan ja ne nähdään merkittävinä, että niistä halutaan keskustella. 

Vanha suositus:

  • Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, mutta ainakin kolmivuotiaaksi asti. Liikenneturva suosittelee selkä menosuuntaan asennettavaa ja plus-testin läpäissyttä turvaistuinta. Kun lapselle hankitaan turvaistuin, joka on hyväksytty 25 kiloon saakka, lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.
  • Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Keskimäärin lapsi tarvitsee siis turvaistuinta vielä alaluokilla. Turvaistuin kannattaa kiinnittää takapenkille – se on lapselle turvallisinta.

Uusi suositus:

  • Pieni lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään, kuitenkin vähintään nelivuotiaaksi. Liikenneturva suosittelee selkä menosuuntaan asennettavaa ja plus-testin läpäissyttä turvaistuinta. Kun lapselle hankitaan turvaistuin, joka on hyväksytty 25 kiloon saakka, lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.
  • Liikenneturva suosittelee, että istuinta käytetään 150 cm pitkäksi asti. Turvaistuin kannattaa kiinnittää takapenkille – se on lapselle turvallisinta.
Liikenneturva on siis jo pidemmän aikaa suositellut, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään (eli n. 25kg asti). Ainoa muutos oli, että lapsi pitäisi pyrkiä pitämään selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi eli vuoden pidempään kuin aiemmin. Eli käytännössä mikään ei muuttunut, jos suositusta seurasi jo ennestään.

Aikaisemmin Liikenneturva on ohjeistanut käyttämään turvalaitetta niin pitkään kuin laki Suomessa määrää. Eli kunnes lapsi on yli 135cm. Valitettavasti moni vanhempi on tulkinnut tämän niin, että 135cm pitkä lapsi voi jo turvallisesti silloin istua auton vöissä ja jättänyt turvavyöistuimen tai korokkeen pois käytöstä, vaikka lapsi olisi niihin hyvin mahtunut. Turvavyöistuimet ja korokkeet on kuitenkin suunniteltu käytettäväksi 150cm asti, joten on toki suositeltavaa, että lapsi käyttää istuinta niin pitkään kuin voi, eikä istuimen käyttö lopeteta heti kun laki sen sallii. Auton turvavyöt on suunniteltu aikuisille. Monessa muussa maassa myös laki vaatii käyttämään turvalaitetta 150cm asti

Ajattelin tässä postauksessa vastata vielä muutamiin tyypillisesti esille nousseisiin kommentteihin: 

"Minä tai tuttavani on 152cm. Pitäisikö nyt meidänkin ottaa turvaistuin alle?"

Suositus koskee alle 150cm pitkiä lapsia. Lisäksi lantio kehittyy vasta murrosiässä, joten lyhyenkin aikuisen lantio pystyy pitämään turvavyön paremmin paikoillaan kuin lapsen vielä kehittymätön lantio. 

On kuitenkin totta, että auton turvavyöt eivät oikein asetu kunnolla pienikokoisille aikuisille. Autot on suunniteltu ja testattu keskikokoisten miesten kanssa ja suojaavat siten huonommin pienikokoisia, erityisen isokokoisia ja esim. vanhuksia. Olisikin siis hyvä, että myös näiden ryhmien turvallisuutta voitaisiin parantaa joko suunnittelemalla autot paremmin tai suunnittelemalla aikuisille sopivia lisävarusteita. 

"Meidän 14v teini on vasta 147cm eikä kyllä varmasti suostu enää turvaistuimeen. Kohtuutonta, ettei ole mitään ikärajaa."

Kyseessä on suositus ja halutessaan perhe voi toki päättää olla noudattamatta suositusta jonkun tietyn iän kohdalla, esim. lapsen siirtyessä yläkouluun. Mutta kuten edellä todettu, turvavyöt eivät usein oikein asetu hyvin vielä edes 150cm pituudessa ja lapsen lantio kehittyy murrosiässä. Turvaistuinasioissa pienikokoisuus on siis lopulta etu lapsen turvallisuutta ajatellen.  Toisaalta voidaan myös ajatella, että mitä useampi toimii suositusten mukaan, sitä normaalimpi asiasta tulee eikä sitä enää koeta kohtuuttomana. Teini itse saattaa myös kokea turvalaitteen mukavammaksi.

On hyvä muistaa, että myös pelkkä istuinkoroke voi olla hyvä vaihtoehto isommilla (yli 135cm) lapsilla, jos turvavyöistuimen käyttö ei enää onnistu. Koroke varmistaa, että lantiovyö pysyy paikoillaan ja korottaa lasta sen verran, että olkavyö asettuu paremmin. 

"Lapsi on 140 cm mutta ei mahdu enää istuimeen"

Turvavyöistuimissa on jonkin verran eroja tilavuuden kanssa ja toisiin mahtuu pidempään. Kannattaakin käydä vielä kokeilemassa turvaistuimia myyvän liikkeen valikoima josko löytyisi vielä istuin johon mahtuu. 

Jos tarpeeksi tilavaa turvavyöistuinta ei löydy tai ei pysty hankkimaan, niin yli 135cm pitkälle lapselle, joka ei nuku autossa, myös koroke on hyvä vaihtoehto. Koroke pitää lantiovyön paikoillaan ja nostaa lasta niin, että olkavyö asettuu hyvin. Myös korokkeiden mittasuhteissa on eroja eri kannattaa tutustua useampaan eri malliin jotta löytää omalle lapselle sopivan. 

"Autoon ei mahdu kolmen lapsen kanssa"

Turvalaitetta tulee lain mukaan käyttää 135cm asti. Useimmiten ongelma turvalaitteiden mahtumisesta tulee siis eteen jo paljon aikaisemmin. Kun ongelma on ratkaistu jo siinä kohtaa, ei lapsen pitäminen istuimessa pari vuotta pidempään pitäisi olla enää ongelma. Harva kolmilapsinen perhe mahtuu autoon, jossa on takapenkillä 2,5 istumapaikkaa. Lisäksi ongelma vain kasvaa kun lapset kasvavat turvavyöistuinikään. Kahden turvavyöistuimen väliin ei välttämättä mahdu istumaan edes ilman istuinta.

"Autoon ei mahdu selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta"

Selkä menosuuntaan asennettavien turvaistuinten tilanviennissä on merkittäviä eroja. Valitsemalla istuimen, joka vie mahdollisimman vähän tilaa, voi pienempäänkin autoon saada mahtumaan turvaistuimen selkä menosuuntaan.

Toisaalta kasvot menosuuntaan asennettu turvaistuin ei ratkaise tilannetta myöskään. Kasvot menosuuntaan asennetun turvaistuimen eteen pitää jäädä vähintään 50-55cm, jotta lapsen pää ei törmäyksessä osu etupenkkiin. Tällaiseen tilaan mahtuu asentamaan myös istuimen selkä menosuuntaan. 

Jos jompi kumpi vanhemmista tai molemmat ovat keskimääräistä pidempiä, joutuu auton valintaan kiinnittämään tavallista enemmän huomiota ja varmistamaan, että autossa on tilavat sisätilat. Isolta näyttävä auto ei välttämättä aina ole erityisen tilava sisältä. 

Skoda Octavia -19, taka-alalla olevan istuimen ja etuistuimen väliin jää huomattavan iso rako kun turvaistuin on asennettu mahdollisimman pieneen tilaan. 4,5-vuotias lapsi matkusti silti mukavasti ja nukahti matkalla. (Turvaistuimet saatu Axkidilta ja Klippanilta)

"En kyllä pakota lasta istumaan väärin päin. Meidän 1,5v ei enää mahtunut kun jalat oli jo ihan koukussa."

Jalkojen kuuluu asettua koukkuun kun lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Koukussa olevat jalat eivät ole turvallisuusriski. Jalkavammat ovat itse asiassa yleisempiä kasvot menosuuntaan istuvilla lapsilla. Yleensä myöskään lapsi ei koe koukussa olevia jalkoja epämukaviksi. Lapset istuvat usein luonnostaankin sellaisissa asennoissa, jotka aikuiset kokevat epämiellyttäviksi. Lapsi osaa kyllä asettaa jalkansa mukavaan asentoon. Pidemmillä matkoilla on hyvä riisua myös kengät mikä helpottaa jalkojen asettelua ja tekee matkasta muutenkin mukavamman. Lisäksi kaikkien matkustajien on hyvä jaloitella 2-3 tunnin välein, jottei paikat pääse puutumaan. Moni pitkään selkä menosuuntaan istunut lapsi kokee turvavyöistuimeen siirtymisen ikäväksi, koska silloin jalat roikkuvat epämukavasti ilman tukea. 

Erityisesti pidempään menevissä turvaistuimissa lapsen jalkatilaa on myös mahdollista säätä isommaksi isommalle lapselle. Säätömahdollisuus on hyvä huomioida turvaistuinta hankkiessa jos reilu jalkatila tuntuu tärkeältä.

Skoda Octavia -19, edessä 178cm pitkä kuljettaja ja 168cm pitkä matkustaja.
Etualalla turvaistuimissa 4,5v, 105cm ja 17kg. (Turvaistuimet saatu Axkidilta ja Klippanilta).

"Tässä ei ole otettu nyt ollenkaan huomioon, että lapset ovat eri kokoisia. Kaikki ei mahdu selkä menosuuntaan edes 4v asti." 

Selkä menosuuntaan mahtuu istumaan keskimäärin 7-vuotiaaksi (125cm/25kg). Markkinoilla on useita turvaistuimia 25kg painorajalla sekä yksi, jossa on 32kg painorajasuositus. Pituuden osalta näihin istuimiin mahtuu n. 120-135cm asti. Keskimäärin 4-vuotias on 105cm pitkä ja painaa 18kg. 

Joillakin lapsilla erityisesti painoa saattaa kertyä nopeasti. Useimmiten paino ei kuitenkaan ylitä vielä 25kg 4-vuotiaana. +2-käyrällä kasvavallakin 25kg tulee täyteen vasta 5-vuotiaana. Jos lapsi painaa keskimääräistä enemmän jo kaukalovaiheessa, on hyvä harkita suoraan sellaisen istuimen hankkimista, jossa on vähintään 25kg painoraja (tai jopa tuo 32kg) ja pitää lapsi selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista. 

Suositukset koskevatkin erityisesti ikäänsä nähden isokokoisia lapsia. Erityisesti heidän on tärkeää istua suositusten mukaisesti niin pitkään kuin suinkin mahdollista, sillä lapsen luusto ja niska kehittyvät iän myötä, eivät koon mukaan. 

"Turvaistuinvalmistajat ja auton myyjät kiittää"

Uudet suositukset eivät pakota tai kannusta hankkimaan sen enempää turvaistuimia kuin autojakaan. 

Kun lapselle hankitaan kaukalon jälkeen pitkään selkä menosuuntaan menevä turvaistuin, mahtuu lapsi selkä menosuuntaan keskimäärin 7-vuotiaaksi asti, ilman että tarvitsee ostaa useampaa turvaistuinta. Kun taas selkä menosuuntaan asennettavan istuimen jälkeen hankitaan pitkään menevä turvavyöistuin menee sama istuin loppuun asti. Eli kun valitsee huolellisesti pitkäikäiset istuimet ja pitää lapsen niissä niin pitkään kuin mahdollista, ei turvaistuinvalmistajille sada yhtään lisää rahaa. Hyviä ja pitkäikäisiä turvaistuimia löytyy myös edullisista hintaluokista eli ei tarvitse edes valita kalliimpia malleja. 

Kuten edellä oli jo mainittu, lapsi on jo vuodesta 2006 lähtien tarvinnut turvalaitteen 135cm asti jo lain mukaan. Jos perhe hankkii auton, johon mahtuu tarvittava määrä turvaistuimia 135cm asti, ei autoa tarvitse vaihtaa siinä kohtaa kun lapsi ylittää 135cm pituuden vaan samalla autolla voidaan matkustaa vielä pari vuotta pidempään 150cm asti.  

"Ei sillä istuimella ole mitään väliä. Ihmisten pitäisi ajaa uudemmilla autoilla, opetella ajamaan kunnolla ja rattijuopot pitäisi saada pois."

Uusissa autoissa saattaa olla ominaisuuksia jotka pienentävät törmäyksen riskiä tai sen vaikutuksia. On hienoa, että autot kehittyvät ja jokaisen kannattaakin tutustua tällaisiin ominaisuuksiin auton valintaa tehdessään. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollista ostaa uusinta autoa. 

Liikenneturvallisuuden edistäminen kaikilla muilla tavoilla on erittäin tärkeää ja Liikenneturva tekeekin sen eteen hyvää työtä. Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa pääasiassa vain omaan toimintaansa.

Emme saa siis millään taikaiskulla täysin estettyä kolareita. Siksi on tärkeää, että jokainen auton matkustaja matkustaa aina mahdollisimman turvallisesti suositusten mukaisia lasten turvalaitteita tai auton turvavyötä käyttäen. Silloin ei tarvitse pahimman kohdalle osuessa jossitella olisiko sittenkin kannattanut. 

"Hienoa, että suositukset muuttuivat! Saisi kyllä samalla tulla ihan laki"

Eikö olekin mahtavaa! Suositusten avulla lisätään tietoa siitä miten lapsia voi kuljettaa autossa mahdollisimman turvallisesti. Moni haluaa toimia mahdollisimman turvallisesti ihan ilman lain vaatimuksiakin.

Lakimuutokset eivät ole niin helppoja toteuttaa, joten suosituksista hyvä lähteä liikkeelle.

Lue lisää: