Turvaistuinten kanssa Saksaan

Turvaistuin lomareissulla on Facebookin turvaistuinryhmän yksi vakioaiheita. Tässä postauksessa avaan siis kokemusperäisesti miten meidän nelihenkisen perheen kesälomamatka sujui.

Perheemme matkusti Saksaan heinäkuun alkupuolella. Lensimme Müncheniin ja jatkoimme sieltä heti autolla matkaa kauemmas baijerilaiselle maaseudulle. Turvaistuimet olivat siis olennainen osa reissua, kun mukana oli 1- ja 3-vuotiaat lapset. Ja ihan helppoahan se ei ollut.

Reissun suunnittelu lähti lentojen varaamisella. Katsoin ensisijaisesti Finnairin ja Norwegianin lentoja, koska tiesin heidän sallivan myös ECE R44/04-hyväksynnällä olevat turvaistuimet matkustamossa. Toisin kuin esim. Lufthansa, joka sallii vain lentokonehyväksytyt istuimet. (Huom. Myöskään Finnair ei enää hyväksy muita kuin lentokonehyväksytyt turvaistuimet). Lentokonehyväksyttyjen turvaistuimien ongelma oon, etteivät ne ole kovin turvallisia autossa (vain kasvot menosuuntaan), eikä niitä oikeastaan ole edes enää saatavilla. Finnairilta löytyi paremmat aikataulut, parempaan hintaan, joten päädyimme kotimaiseen. Lentoja ei kuitenkaan voinut varata netissä, sillä halusin myös 1-vuotiaalle oman paikan. Lentojen varaaminen tapahtui siis puhelimitse ja asiakaspalvelija muistutti, että tarvitsemme istuimen alle 2-vuotiaalle kun hän matkustaa omalla paikalla. Varmistin samalla, että voinhan ottaa myös 3-vuotiaalle istuimen ja koitin kysellä millainen istuin matkustamoon sopii tai millaisiin syihin vedoten se voidaan kieltää. Istuin olisi kuulemma ok, mutta asiakaspalvelija ei tiennyt tarkemmin asiasta. Ohjasi katsomaan nettisivuilta.

Miksi turvaistuin lentokoneeseen?

Moni ihmettelee miksi lentokoneessa ylipäänsä tarvitsisi turvaistuinta ja miksi maksaa lapsen paikasta lähes täysi hinta, vaikka hän voisi lentää sylissä parilla kympillä. Jos kone tippuu, niin selviytymismahdollisuudet ovat joka tapauksessa aika huonot. Lentokoneen tippuminen on kuitenkin aika epätodennäköistä. Sen sijaan erilaiset ongelmat nousussa ja laskussa ja voimakkaat turbulenssit voivat aiheuttaa suurtakin liikettä matkustamoon. Sen takia lentokoneissa tulee käyttää turvavöitä merkkivalon palaessa.

Kuitenkin EASA:n (Euroopan lentoturvallisuusvirasto) mukaan vasta yli 7-vuotias ja 125cm on tarpeeksi iso käyttämään lentokoneen tavallista lantiovyötä. Aikuisille suunniteltu lantiovyö voi aiheuttaa vammoja onnettomuuden sattuessa tai epäonnistuneessa nousussa. Tämän takia EASA suosittelee käyttämään turvaistuinta lennoilla. (EASA - Travelling with children)

Alle 2-vuotiaat matkustavat lentokoneessa usimmiten "sylilapsina" ja heidät kiinnitetään aikuisen lantiovyöhön omalla lantiovyöllään (loop belt). Juuri sylilapset ovat lentokoneessa kuitenkin suurimmassa vaarassa, sillä heillä on riski puristua aikuisen ja etupenkin väliin. (Video1, Video2)

Koska tiedossa oli autoilua perillä, tarvitsimme turvaistuimia joka tapauksessa myös automatkoja varten. Lähes kaikilla lentoyhtiöillä alle 12-vuotiaan lapsen turvaistuimen voi kuljettaa ilmaiseksi ruumassa. On kuitenkin valitettavasti hyvin tavallista, että matkatavaroita ei käsitellä kovin varovasti ja ne voivat rikkoutua. Turvaistuimesta tulee käyttökelvoton jos se tippuu korkealta (esim. kuljetuskärrystä) maahan. Valitettavasti mahdollisia vaurioita ei useimmiten paljain silmin näe. Lisäksi matkatavarat eivät saavu aina samalla koneella perille, vaan voivat jäädä jopa useammaksi päiväksi seikkailemaan. Siten turvaistuimen kuljettaminen ruumassa on aina riski. Näiltä riskeiltä voi välttyä kuljettamalla turvaistuimen matkustamossa. Sitä varten pitää kuitenkin olla lentoyhtiön hyväksymä turvaistuin.

Meillä oli siis kolme syytä, miksi halusimme lasten matkustavan turvaistuimissa myös lentokoneessa:
  1. Lasten turvallisuus mahdollisessa onnettomuustilanteessa
  2. Turvaistuinten säilyminen varmasti käyttökelpoisena
  3. Turvaistuimen saapuminen perille varmasti samaan aikaan, jotta pääsemme jatkamaan matkaa kohteeseemme, emmekä jää jumiin lentokentälle.

Millaisen turvaistuimen Finnair hyväksyy matkustamoon?

Otin siis tehtäväkseni selvittää millaiset turvaistuimet voisin ottaa lapsilleni koneeseen. Toki Finnairin sivuilla on lyhyesti istuimista mainittu, mutta ei oikein mitään konkreettista tietoa siitä millaiset istuimet varmasti kelpaavat ja mitä asioita lentokoneen henkilökunta tarkistaa. Nettisivuilla mainittu hyväksyntäleima kun löytyy kaikista turvaistuimista, mutta silti toki läheskään kaikki istuimet eivät sovi. Halusin istuimet, joita voisi käyttää koneessa, mutta olisivat myös mahdollisimman mukavat ja turvalliset autossa. 1v 3kk -ikäinenkin oli jo kotona siirtynyt turvaistuimeen, joten lähtökohtaisesti etsinnässä oli kaksi vähintään autossa selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta.

Valitettavasti tiedon saaminen osoittautui mahdottomaksi. Ensinnäkään Finnairille ei voi lähettää esim. sähköpostia. Puhelinpalvelussa taas ei suoraan tiedetä vastauksia. Chat ei aina toiminut. Lopulta kanavaksi valikoitui siis Facebook. Lisäksi tein pientä tiedustelua sisäpiirin kautta. Facebookissa minulle vahvistettiin vielä, että saisin ottaa turvaistuimen myös 3-vuotiaalle. Sen sijaan siihen en saanut vastausta mistään, millä perusteella istuinta ei hyväksyttäisi matkustamossa. Eli millaista istuinta ei kannattaisi edes kokeilla. Enhän halunnut, että istuimet päätyisivät väärän valinnan vuoksi ruumaan (ja vielä ilman suojaa). Selkä menosuuntaan asennustakaan ei suoranaisesti kielletty (vaikka nettisivuilla ilmoitetaan istuin asennettavaksi kasvot menosuuntaan), muttei myöskään suoranaisesti sanottu varmasti olevan ok (vaikka istuin mahtuisi).

Finnairin sivuilla ohjeistetaan ilmoittamaan istuin asiakaspalveluun. Tämä onnistuikin kätevästi chatin kautta. Tässä vaiheessa törmäsinkin sitten isompaan ongelmaan. Chatin asiakaspalvelijan mukaan en saanutkaan ottaa istuinta 3-vuotiaalle matkustamoon. Asiakaspalvelija selvitti asiaa kyllä pitkään, mutta lupaa ei tullut. Siitä huolimatta, että aiemmin 3-vuotiaan istuin ei vaikuttanut olevan ongelma lainkaan. Ja mikä ongelma se nyt olisikaan jos kerran myös 1v 11kk ikäinen voi käyttää aivan samanlaista istuinta. Olin toki jättänyt ilmoittamisen viimeiseen iltaan, joten aikaa asian pidempään selvittelyyn ei valitettavasti jäänyt. Kylläpä harmitti! Olin kuitenkin selvittänyt asiaa eri tavoin 6kk ajan. En siis sinänsä ollut myöhässä. Ajattelin myös ilmoittamisen olevan aivan läpihuutojuttu, kun lapsilla on kuitenkin omat paikatkin. Jäi aika huono maku suuhun.

Miten matkamme siis sujui?

Päädyin lopulta pikaisesti vaihtamaan suunnitelmaa. 1-vuotiaalle otettaisiin kaukalo lentokoneeseen ja sen lisäksi molemmille tutut ja turvalliset Axkid Minikidit ruumaan. Ja sitten vain toivottiin parasta! Että lentomatka sujuisi hyvin ja 3v säilyisi ehjänä. Ja että istuimet tulisivat perille meidän kanssa samaan aikaan, eivätkä toivottavasti tippuisi mistään.

Aamuvarhaisella asensimme siis kaksi Minikidiä taksiin (ihanan helppoa kun alavyöt saa helposti tukirautoihin). Kaukalo kiinnitettiin turvavyöllä ylimääräiseen penkkiin.

Maxi-Cosi Cabriofix, Airbus A320, Finnair
Ja niin 1-vuotias kaukalonvihaajamme matkusti turvakaukalossa lentomatkan. Lapsi oli sylissäni suurimman osan matkasta, mutta turvavyön merkkivalon palaessa ja nukkuessaan kaukalossa. Kaukalon sai kiinnitettyä erittäin tiukasti paikoilleen ja se mahtui juuri ja juuri penkkien väliin. 3-vuotias sen sijaan joutui istumaan omalla paikallaan lantiovyön hädin tuskin pysyessä päällä ja mahan päälle nousten.
JL Childress turvaistuinreput - Sisällä Axkid Minkid 1.0

Istuimet saapuivat myös perille. Olin pakannut istuimet JL Childressin topattuihin turvaistuinreppuihin. Laitoin vielä reppuihin lisäsuojaa kuplamuovista (sitä riitti muuton jäljiltä). Kuorrutin istuimet pikaisesti yöllä kehittelemilläni huomioteipeillä, joita liimasin istuimen jokaiselle sivulle. Ajattelin teippien myös indikoivan jossain määrin sitä miten nätisti istuin on matkalla kulkenut. Helsingistä Müncheniin -lennon jälkeen teipit olivat täysin alkuperäisen näköiset. Paluulennon jälkeen selvää kulumista näkyi sen sijaan reilusti. Helsinki-Vantaalla tietääkseni onkin aika edistynyt matkatavaroidenkuljetuslinjasto, mutta istuinten pitäisi lisäksi selvitä myös kohteen linjastosta. Valitettavasti toki teipeistäkään ei voi kovin pitkälle päätellä mitä istuimille on käynyt. Samalla lennolla olleelle turvavyöistuimelle oli ilmeisesti käynyt varsin huonosti. Istuin oli ollut pelkässä muovipussissa ja joku osa oli hajonnut, sillä omistaja vei istuimen heti reklattavaksi. Eli kunnon suoja on kyllä tärkeä!
2x Axkid Minikid, Ford Galaxy vm. 2018
Autovuokraamon kanssa ihmeteltiin hetki jos toinenkin kun heillä ei ollutkaan varaamamme Ford Mondeota. Tarjolla oli ainoastaan Ford C-maxeja, joiden lattialokeroiden kanssa en halunnut ottaa riskiä. Aikamme asiaa pyöriteltyämme, löytyi meille lopulta kuitenkin ilman lisähintaa Ford Galaxy. Se olikin aika luxusta! Eniten ehkä siltä kannalta, että itselläni oli oikeinkin mukavat oltavat kahden turvaistuimen välissä. Toki integroitu navigaattorikaan ei haitannut.
Paluumatka sujui käänteisesti. Vantaalla Airport Taxin muut matkustajat saivat hetken aikaa ihmetellä kahden turvaistuimen asennusta autoon. Vaikka odottavan aika voi joskus olla pitkä, niin väitän, että kahden istuimen asentamiseen meni alle viisi minuuttia ja sen jälkeen päästiin kaikki turvallisesti jatkamaan matkaa kotiovelle.

Mitä seuraavalla kerralla?

Lentojen varaaminen ei siis olekaan enää aivan triviaalia lasten kanssa matkustaessa. Toivomme siis, ettei Norwegian mene konkurssiin ja mietimme ensi kerralla heidän lentojaan. Norwegianilla yli 2-vuotiaan matkustamisen ei pitäisi olla ongelma ja Britax Two-Way kasvot menosuuntaan asennettuna pitäisi olla jo useasti testattu ratkaisu. Finnairin osalta ei ole kyselyistä huolimatta vieläkään selvää, millaiset istuimet hyväksytään ja miksi ihmeessä yli 2-vuotias ei voi matkustaa turvaistuimessa. Ja miksi myös lentokonekäyttöön kehitetyt Cares-valjaat on kielletty.

Kolmen istuimen kanssa matkatessa tuli kuitenkin testattua ja todistettua, ettei edes kolmen pienen kanssa matkustaminen turvaistuimineen olisi mahdotonta. Tavarat kulkevat joka tapauksessa kätevimmin kärryissä. Reissu sujui siis muuten erinomaisen hyvin, lentokonesäätöä lukuunottamatta.

10 päivän lomamatkan tavarat. 2 aikuista, 2 lasta.
Kaikki mainitut tuotteet ja palvelut ostettu itse.